Amusements Orkest swingt en imponeert

De Gelderlander 16-11-2007 - Door MAARTEN-JAN DONGELMANS

Prima vocalisten, een geïnspireerd orkest en een volle zaal. Het Nijmeegs Amusements Orkest (NAO) schrijft deze vrijdagavond entertainment met hoofdletters. We hadden ook niet anders verwacht. Het NAO tekent al voor de 29e keer voor een jaarconcert volgens beproefd recept.

Dat betekent een pakkend thema met ruimte voor veelzijdigheid en heel veel herkenbaarheid. In het Wijchense Mozaïektheater, de laatste jaren de vaste NAO-stek, regent het bekende titels. Toppers uit de hitparade van de afgelopen veertig jaar passeren de revue in treffend op het orkest geschreven arrangementen. Voor dat laatste tekent dirigent/arrangeur Louis van de Waarsenburg. Zelf is hij ook solistisch te horen, allereerst in 'Human Nature' van Micheal Jackson, heel virtuoos. Een nummer eerste steelt zijn dochter Natalie met Edsel Camron de show in 'Beat it'. Edsel draait zelfs rondjes terwijl hij op zijn kop staat.

Natuurlijk zijn er volop heftige nummers te horen waarin het orkest zich flink kan uitleven, vooral als bigband. Maar Van de Waarsenburg en zijn muzikanten waken voor eenzijdigheid. Wat een swingende popklanken horen we in 'Mother Earth'. Heel stemmig, die contrasterende bijdrage van de trombones en combinatie met de backstage gezongen vocals. Beetje mysterieus ook.

Aan relaxte momenten ontbreekt het evenmin. In 'Voor haar' tekenen presentator Marc Verburg (zang) en Van de Waarsenburg (bugel) voor verstilling. Jonneke Aalbers weet haar stem moeiteloos te buiten naar de intimiteit van 'Inspiratie'. Haar vader tekent voor de subtiele gitaarbegeleiding.

Suzanne Menheere, Froukje Swart, Hans Beckeringh en Davide La Cara geven met hun vocale bijdrage nummers als 'Candyman', 'Nights in white satin', 'Objection' en 'Rood' de perfecte showuitstraling. Een feest der herkenning, deze uitstekend uitgebalanceerde 29e jaaruitvoering van het NAO. Een heerlijk avondje uit ook, dat terecht met de toegift 'Thank you for the music' wordt besloten.